Kiedy do logopedy?
Zachęcam Cię do spotkania ze mną zawsze wtedy gdy masz wątpliwości czy powinniście przyjść.
Mnie uspokoiłaby tylko rozmowa z kimś kto się na tym zna.
Przekonania: „kiedyś się rozgada”, „pójdzie do przedszkola i zacznie mówić”, „jego ojciec miał 4 lata i zaczął mówił pełnymi zdaniami” są tym co wyciszy Twój wewnętrzny instynkt.
Dwuletnie dziecko:
- Reaguje na dźwięki,
- Reaguje na imię,
- Mówi przynajmniej kilkadziesiąt wyrazów,
- Nawiązuje kontakt wzrokowy,
- Potrafi się przywitać i pożegnać,
- Wskazuje palcem rzeczy, które go interesują,
- Wykonuje proste polecenia,
- Zaczyna używać zaimków: Ja, Ty,
- Wskazuje części ciała,
- Mówi proste zdania: Mama daj,
- Bawi się w udawanie: udaje, że karmi, leczy,
- Potrafi odmawiać, jeśli czegoś nie chce,
- Zadaje proste pytania,
- Pije ze zwykłego kubka,
- Współdzieli radość,
- Zachęca do wspólnej zabawy,
- Zwraca na siebie uwagę poprzez popisywanie się,
- Je różne konsystencje,
- Potrafi dokonać prostego wybory,
- Używa w komunikacji gestów.
Trzylatek:
- Reaguje na imię,
- Wskazuje palcem interesujące go przedmioty,
- Śmieje się ze śmiesznych rzeczy,
- Utrzymuje kontakt wzrokowy z rozmówcą,
- Zadaje proste pytania,
- Potrafi opowiedzieć o tym co się dzieje np. w przedszkolu,
- Mówi tak, że rozumieją go nie tylko najbliżsi,
- Mówi wyrazy zbudowane z kilku sylab,
- Buduje zdania złożone,
- Bawi się w udawanie,
- Zaprasza do zabawy innych,
- Mówi niemal wszystkie głoski (oprócz sz, ż, cz, dż oraz r).
- Oddycha nosem!
- Używa gestów w komunikacji.
Czterolatek:
- Reaguje na imię,
- Zadaje dużo różnorodnych pytań, szczególnie pytań „dlaczego?”,
- Bawi się w zabawy tematyczne,
- Inicjuje zabawy i rozmowy,
- Odpowiada adekwatnie do pytania,
- Potrafi opowiadać o przeszłości,
- Mowa jest zrozumiała,
- Wymawia większość głosek (nie musi mówić sz, ż, cz, dż oraz r, chociaż większość dzieci już to potrafi).
- Oddycha nosem!
- Używa gestów w komunikacji.
- Nazywa relacje przestrzenne (nad, pod) ale może mieć jeszcze problem z nazywaniem relacji czasowych (po obiedzie).
Pięciolatek:
- Reaguje na imię,
- Zadaje dużo różnorodnych pytań, szczególnie pytań „dlaczego?”,
- Bawi się w zabawy tematyczne,
- Inicjuje zabawy i rozmowy,
- Odpowiada adekwatnie do pytania,
- Potrafi opowiadać o przeszłości,
- Mowa jest zrozumiała,
- Wymawia większość głosek w tym sz, ż, cz, dż, chociaż może nie wymawiać jeszcze r.
- Sprawnie opowiada historię, którą usłyszał.
Sześciolatek:
- Zadane mnóstwo różnorodnych pytań,
- Bawi się tematycznie w rozbudowanych sposób,
- Odpowiada adekwatnie do pytania,
- Potrafi opowiadać o przeszłości,
- Mowa jest zrozumiała,
- Wymawia wszystkie głoski, także r.
- Potrafi opowiedzieć o czytanej mu książce
- Rozumie związki przyczynowo-skutkowe.
Jeśli nadal zastanawiasz się czy powinieneś umówić się ze specjalistą zrób to wówczas gdy:
- Na którymkolwiek z etapów dziecko oddycha przez usta, śpi lub bawi się z otwartą buzią, ma wilgotne usta i ślini się lub pluje podczas mówienia,
- Ma trudności z utrzymywaniem i nawiązywaniem kontaktu wzrokowego,
- Nie zawsze reaguje na imię,
- Realizuje jakiekolwiek głoski wsuwając język między zęby,
- Ma mało urozmaiconą intonacje głosu,
- Mówi niewiele lub niewyraźnie (tylko najbliżsi je rozumieją),
- Zamienia głoski k-g, t-d, r-j, r-l.
- Ma trudności z piciem z otwartego kubka,
- Ma trudności z nawiązywaniem relacji z innymi dziećmi,
- Ma częste infekcje górnych dróg oddechowych,
- Bawi się głównie w szeregowanie zabawek,
- Ma cofniętą żuchwę,
- Ssie kciuk.
I zawsze wtedy, gdy jako rodzic zwyczajnie i po ludzku czegoś nie wiesz…
Jakiekolwiek niepokojące symptomy zauważone u dziecka nie muszą oznaczać zaburzeń, warto jednak skonsultować się ze specjalistą.