Zachęcam Cię do spotkania ze mną zawsze wtedy gdy masz wątpliwości czy powinniście przyjść.

Mnie uspokoiłaby tylko rozmowa z kimś kto się na tym zna.

Przekonania: „kiedyś się rozgada”, „pójdzie do przedszkola i zacznie mówić”, „jego ojciec miał 4 lata i zaczął mówił pełnymi zdaniami” są tym co wyciszy Twój wewnętrzny instynkt.

Dwuletnie dziecko:

  • Reaguje na dźwięki,
  • Reaguje na imię,
  • Mówi przynajmniej kilkadziesiąt wyrazów,
  • Nawiązuje kontakt wzrokowy,
  • Potrafi się przywitać i pożegnać,
  • Wskazuje palcem rzeczy, które go interesują,
  • Wykonuje proste polecenia,
  • Zaczyna używać zaimków: Ja, Ty,
  • Wskazuje części ciała,
  • Mówi proste zdania: Mama daj,
  • Bawi się w udawanie: udaje, że karmi, leczy,
  • Potrafi odmawiać, jeśli czegoś nie chce,
  • Zadaje proste pytania,
  • Pije ze zwykłego kubka,
  • Współdzieli radość,
  • Zachęca do wspólnej zabawy,
  • Zwraca na siebie uwagę poprzez popisywanie się,
  • Je różne konsystencje,
  • Potrafi dokonać prostego wybory,
  • Używa w komunikacji gestów.

Trzylatek:

  • Reaguje na imię,
  • Wskazuje palcem interesujące go przedmioty,
  • Śmieje się ze śmiesznych rzeczy,
  • Utrzymuje kontakt wzrokowy z rozmówcą,
  • Zadaje proste pytania,
  • Potrafi opowiedzieć o tym co się dzieje np. w przedszkolu,
  • Mówi tak, że rozumieją go nie tylko najbliżsi,
  • Mówi wyrazy zbudowane z kilku sylab,
  • Buduje zdania złożone,
  • Bawi się w udawanie,
  • Zaprasza do zabawy innych,
  • Mówi niemal wszystkie głoski (oprócz sz, ż, cz, dż oraz r).
  • Oddycha nosem!
  • Używa gestów w komunikacji.

Czterolatek:

  • Reaguje na imię,
  • Zadaje dużo różnorodnych pytań, szczególnie pytań „dlaczego?”,
  • Bawi się w zabawy tematyczne,
  • Inicjuje zabawy i rozmowy,
  • Odpowiada adekwatnie do pytania,
  • Potrafi opowiadać o przeszłości,
  • Mowa jest zrozumiała,
  • Wymawia większość głosek (nie musi mówić sz, ż, cz, dż oraz r, chociaż większość dzieci już to potrafi).
  • Oddycha nosem!
  • Używa gestów w komunikacji.
  • Nazywa relacje przestrzenne (nad, pod) ale może mieć jeszcze problem z nazywaniem relacji czasowych (po obiedzie).

Pięciolatek:

  • Reaguje na imię,
  • Zadaje dużo różnorodnych pytań, szczególnie pytań „dlaczego?”,
  • Bawi się w zabawy tematyczne,
  • Inicjuje zabawy i rozmowy,
  • Odpowiada adekwatnie do pytania,
  • Potrafi opowiadać o przeszłości,
  • Mowa jest zrozumiała,
  • Wymawia większość głosek w tym sz, ż, cz, dż, chociaż może nie wymawiać jeszcze r.
  • Sprawnie opowiada historię, którą usłyszał.

Sześciolatek:

  • Zadane mnóstwo różnorodnych pytań,
  • Bawi się tematycznie w rozbudowanych sposób,
  • Odpowiada adekwatnie do pytania,
  • Potrafi opowiadać o przeszłości,
  • Mowa jest zrozumiała,
  • Wymawia wszystkie głoski, także r.
  • Potrafi opowiedzieć o czytanej mu książce
  • Rozumie związki przyczynowo-skutkowe.

Jeśli nadal zastanawiasz się czy powinieneś umówić się ze specjalistą zrób to wówczas gdy:

  • Na którymkolwiek z etapów dziecko oddycha przez usta, śpi lub bawi się z otwartą buzią, ma wilgotne usta i ślini się lub pluje podczas mówienia,
  • Ma trudności z utrzymywaniem i nawiązywaniem kontaktu wzrokowego,
  • Nie zawsze reaguje na imię,
  • Realizuje jakiekolwiek głoski wsuwając język między zęby,
  • Ma mało urozmaiconą intonacje głosu,
  • Mówi niewiele lub niewyraźnie (tylko najbliżsi je rozumieją),
  • Zamienia głoski k-g, t-d, r-j, r-l.
  • Ma trudności z piciem z otwartego kubka,
  • Ma trudności z nawiązywaniem relacji z innymi dziećmi,
  • Ma częste infekcje górnych dróg oddechowych,
  • Bawi się głównie w szeregowanie zabawek,
  • Ma cofniętą żuchwę,
  • Ssie kciuk.

I zawsze wtedy, gdy jako rodzic zwyczajnie i po ludzku czegoś nie wiesz…

Jakiekolwiek niepokojące symptomy zauważone u dziecka nie muszą oznaczać zaburzeń, warto jednak skonsultować się ze specjalistą.